Tuesday, October 18, 2011

Pais Macarel Sumbat






assalamu'alaikum uols,


ini hari saya baru terhegeh hegeh nak aplot satu resipi dari simpanan ASB koleksi resipi saya iaitu pais ikan mackarel - pais adalah satu perkataan sarawak yang membawa maksud - panggang - tak kira la panggang atas griller ka oven ka ataupun panggang di bawah matahari. ha ha ha..ok lah berikut adalah resipi yang saya kopipes direct dari fb saya : 



resipi :


ikan makarel
daun pisang
bawang besar - 1 biji
bawang puteh - 5 ulas
halia - besar ibu jari aku mpun. ikut lah mun jari kitak urang kecik, pakei jari kaki. hahahah
sikit lengkuas
tomato - 1 biji
cabik padi - 3 biji (boleh tambah kalau mahu pedas)
crushed chillie - 1 sudu teh
air asam jawa - sikit
nenas - satu hiris bulat (optional), mun sekda pakei gula ajak



rupa ikan mackarel sebelum di pais (panggang)


kesemua bahan di atas hendaklah di chopped atau blender kasar (kecuali daun pisang dan ikan. ko blender ikan alang2 polah laksa ajak kau. hahahhaha). then ikan makarel dibelah secara belahan dedua (ada alu istilah sains.hahaha) dan sumbatkan bahan2 chopped tadi ke dalam belahan dedua ikan tersebut. kulit luar ikan, sila kaler kan menggunakan kunyit. jika anda mahu boleh guna nippon paint atau cat kuku jenama sally hansen. ahhahha. bakar di dalam selimutan daun pisang sehingga masak. sekian.




ps: kalo tak faham bahasa sarawak..sila tinggalkan komen :)

0 comments:

Post a Comment